1 ÅR UTAN KÖTT!


Om drygt två veckor firar jag 1 år utan kött!
Eller för att vara korrekt: 1år som pescetarian som till ca 80% inte heller använder ägg eller mjölkprodukter. Rätt ska vara rätt. Grattis till mig (och alla djur som skonats under det här året)!

Hur ska vi sammanfatta detta året? Först och främst: det var mycket lättare än jag trodde. Det är såklart en utmaning att ändra en kostsyn och kosthållning man har haft i 30 år av sitt liv, men ärligt talat var det inte ens i närheten så jobbigt som jag trodde det skulle vara. Jag saknar inte köttet, däremot kan jag sakna vissa rätter där kött spelar en roll. T.ex pasta carbonara, kebabtallrik. Men samtidigt, hur ofta åt jag det då? 2-3ggr om året? Det räknas knappt som en förlust. Vi har hittat SÅ mycket god mat som väger upp för dom där små förlusterna. Om vi ens ska kalla det förlust, jag är 110% säker på att djuret tycker det är en stor vinst.

Mentalt känns det nu helt bisarrt att jag eller någon annan ätit kött. Det är liksom... likdelar? Som man steker och gör en sås till? Det är döda varelser någon har styckat isär och som sedan serveras på en tallrik. Låter inte det som total galenskap? Tänk vad nya normer snabbt blir till vana och motsatsen plötsligt känns jättekonstigt. Att gå förbi ett köttdisk är minst sagt en speciell upplevelse nu för tiden

Planen har alltid varit att sluta äta fisk också såklart. Just nu äter jag bara fisk/skaldjur när jag köper mat ute och de vegetariska alternativen inte är så bra, steget är mao egentligen inte så jättestort.


För att summera: jag är jätteglad att jag tog det här beslutet för snart ett år sedan. Det känns rätt i hela hjärtat, topp 3 bästa besluten i mitt liv. Ett steg i taget mot en bättre och humanare värld




 
Allmänt | |
Upp