DET HÄR MED ALLA HJÄRTANS DAG

Jag är ingen hejare på det här med Alla Hjärtans Dag, det ska jag erkänna. Även om jag inte är den som aktivt firar Alla Hjärtans Dag är jag 110% positiv till dagen. I en värld som ofta är hård och orättvis kan jag tycka att det är märkligt att vara emot en dag tillägnad kärlek.. like, seriously? Jag har sammanställt den vanligaste kritiken kärlekens dag får och gett min syn på saken



"Det är bara kommersiellt skit för att vi ska göra av med pengar!"
Jag tror det har blivit någon form av missförstånd här, det är alltså inget krav att man MÅSTE köpa saker. Det går alldeles utmärkt att inte köpa blommor, choklad eller allt som är hjärtformat. Helt valfritt faktiskt. Enligt statistik är den vanligaste presenten som köps på Alla Hjärtans Dag blommor (pris varierande mellan ICA's 50kr och blombutikens ca 500kr, hujeda mig denna överkonsumtion!)

"Man kan väl visa uppskattning alla andra 364 dagar eller?"
Ja det kan man? Man kan visa uppskattning precis när och hur man vill. Det är inte lagfört att man bara får ge bort en blomma eller kram på Alla Hjärtans Dag. Det ena utesluter inte det andra, det behöver ingen vara orolig för

"Jag är inte religiös, därför tänker jag inte fira Sankt Valentin"
Wow du kan googla fram info om Alla Hjärtans Dags ursprung, imponerande! Med detta utgår jag från att man inte heller firar jul, påsk, midsommar etc. För å inte tala om att man såklart inte nyttjar årets diverse röda dagar för att vara ledig från jobbet...

"Tänk på alla oss som är singlar..."
Men hallå Alla Hjärtans Dag är till för ALL kärlek, inte bara oss som har en partner! Tvåsamheten är inte alltid bäst. Vad hände med kärleken till sina vänner, föräldrar, syskon, katt eller hund, kollegor eller kanske viktigast av allt: kärleken till dig själv! Vem förtjänar att firas mer än DU? 



Alla hjärtans dag är en dag för att fira kärleken, oasvett vilken form den kommer i. Låt inte andras begränsande syn förstöra en dag med så vackert syfte. Jag har genom åren tillbringat Alla Hjärtans Dag med föräldrar, vänner, partner och i sällskap av bara mig själv. Vet ni vad som var bäst med att fira med sig själv? Jag visste liksom precis vad jag ville äta och se på TV, magiskt.




 
Allmänt | |
Upp