MINA HUNDAR HAR EN SAK GEMENSAMT


Låt mig berätta lite om mina två hundar. Robson klev in i mitt liv för 5år sedan. Vi fann varandra direkt och jag kan inte beskriva vårt band på något annat sätt än att vi är själsfränder, jag är hans stora kärlek och han är min. Han är lydig, otroligt enkel men samtidigt väldigt mycket "hund". Han är starka instinkter och flockkänsla. Lucy har jag haft i snart 1,5år. Hon är inte så smart, men ett ofantligt glädjepiller. En extremt rolig och charmig hund som inte vet hur man älskar på något annat sätt än 300%! Två fantastiska sällskapshundar som ger mig lycka varje dag

Men dom har mer saker gemensamt än att dom bor med mig...


Robson hittades strövande på de spanska gatorna. Han har smutsig, smal och pryddes av ett stort sår i ansiktet när dom hittade honom. När jag adopterade honom vägde han 2,5kg (idag väger han 6,5kg). Han var livrädd för främlingar och kastade sig över alla övergångsställen vi skulle över (jag antar att han lärt sig på gatan att vägar är farligt och måste rusas över snabbt som attan!). Han lekte inte på flera månader och när han väl började våga leka dröjde det ytterligare ett par månader innan han vågade leka med någon annan än mig

Lucy övergavs av sin familj på Irland. Hon var helt enkelt inte rolig och söt längre. Veterinären tror att hon har bott på en utegård större delen av sitt liv då hon hade svårt med rumstemperatur i början. Hon blev så fäst vid mig i början att hon stod och ylade sorgset i hallen varje gång jag gick hemifrån. Ropade på att jag skulle komma tillbaka, rädd för att jag övergett henne. Sorg byttes mot överväldigande glädje varje natt när hon fick krypa ner i sängen tillsammans med sin nya familj


En annan sak dom har gemensamt är att båda drömde mardrömmar i början. Minnen från ett annat liv antar jag. 75% av alla världens hundar har inget hem. Den siffran är inte ok. Det är inte ok att hundar, som mina, avlivas på löpande band för att det inte finns plats i alla shelter. Visste ni att vissa shelters har en 5dagar-regel? Om hunden inte plockas upp eller adopteras inom fem dagar avlivas den. Visste ni att vissa länder har "killing stations" som får bidrag av staten? Visste ni att dom hänger hundarna i träden i Spanien? Eller kastar ut valpar på motorvägen. Eller dränker dom. Alla har helt enkelt inte samma tur som mina, faktum är att majoriteten inte kommer att få ett hem. Man kan inte hjälpa alla hundar, så enkelt är det.




Jag hittade dessa bilder från dom hundhem som mina hundar har bott på. En kalldusch för mitt hjärta. Såhär ser verkligheten ut för en överväldigande mängd hundar

Allmänt | |
#1 - - Anonym:

Du är en fantastisk människa som väljer att adoptera hundar. Önskar att de alla fick ett hem.

Upp